perjantai 9. lokakuuta 2015

The Great Ocean Road - Part 2

Loch Ard Gorge ja Kaksitoista Apostolia

Road trippimme neljänteen päivään, mahtui kaikennäköistä tekemistä ja ohjelmaa. Lähdimme aikaisin aamulla matkaan syötyämme aamiaisen. Edellisenä päivänä emme olleet kerenneet pysähtyä jokaisessa haluamassamme paikassa, joten otimme vähän takapakkia Apollo Baystä ja ajoimme Port Campbell National Parkiin asti.
Port Campbellistä aina Princetowniin asti, Great Ocean roadin tie kulkee lähes aivan rannikkoa pitkin. Matkalla sijaitsee kenties Great Ocean Roadin suosituin luonnonmullistuma, nimittäin kaksitoista apostolia (12 apostles). Tätä emme missään nimessä halunneet jättää väliin. Ennen kahtatoista apostolia, kävimme katsomassa vieressä olevaa Loch Ard Gorgea ja pysähdyimme myös parissa muussa paikassa (paikkojen nimiä emme enää muista:D).

Kahdentoista apostolin parkkipaikka oli aivan täynnä, kun saavuimme paikalle. Emme ihan näin suosituksi olleet kuvitelleet kyseistä nähtävyyttä! Tajusimme kuitenkin paikalla, että paikan päällä pääsi myös tekemään helikopterilentoja Great Ocean Roadin yllä, joten todennäköisesti suuri ihmismäärä johtui siitä. Emme kerenneet montaa kuvaa ottaa, ennen kuin huomasimme tummat pilvet yläpuolellamme ja suuret sadepisarat laskeuivat päällemme. Sadepisarat muutuivat nopeasti isoiksi rakeiksi ja päätimme jatkaa matkaa autoon sateensuojaan. Vähän kyllä harmitti, että juuri tässä kohtaa piti alkaa sataa, mutta minkäs sille voi. Ylipäätänsä koimme, että lähes kaikki matkalla olevat nähtävyydet olivat yhtä upeita. Olisi hyvin vaikeata mainita yhtä parasta.

Innokas emu ja muita ihania otuksia

Sateen alettua päätimme jättää rannikon muut nähtävyydet väliin ja jatkaa matkaa Great Ocean Road Wildlife Parkiin. Taivas näytti nopeasti kirkastuvan ja saapuessamme eläinpuistoon, sadepilvistä ei ollut havaintoakaan. Olimme huomanneet kyseisen eläinpuiston edellisenä päivänä ajaessamme Apollo Bayhin. Puisto ei ole mikään eläintarha, vaan eläimet elävät luonnollisessa ympäristössä suhteellisen vapaina. Yhden aikuisen lippu maksaa 17$, eli noin 11€. Tästä pääsee eläinpuiston Internetsivuille.

Eläinpuistossa pääsimme molemmat lähikosketuksiin australialaisten eläinten kanssa ja ruokkimaan niitä. Vähän liian innokas emu, lähti seuraamaan meitä ja tuli monta kertaa lähes iholle :D Lisämaksua vastaan olisi päässyt silittämään dingoa, mutta päätimme jättää kokemuksen väliin. Kokemuksemme innokkaan emun kanssa, oli jo ollut ihan tarpeeksi :D

Vehreitä kukkuloita ja suuria aaltoja

Great Ocean Road Wildlife Parkin jälkeen päätimme jatkaa matkaa Johannaan ja poikkesimme pienille hiekkaisille teille. Hiekkatie johdatti meidät vehreiden kukkuloiden läpi, aina Johanna Beachille asti. Pysähdyimme rannalle hetkeksi ihailemaan suuria aaltoja. Jotkut ihmiset olivat tekemässä Great Ocean kävelyä, eli monen kilometrin pituista kävelyä, joka kestää useamman päivän! Aika hurjaa mielestämme. Olisi mahtava tehdä jotain samankaltaista joskus. Se tietenkin vaatisi vähän enemmän suunnittelua, mutta miksi ei!

Cape Otwayn villikoalat

Johanna Beachiltä matkamme jatkui Cape Otwayhin ja Great Otway National Parkiin, missä on mahdollista nähdä koaloja luonnossa! Meidän ei tarvinnut ajaa pitkään kun havaitsimme ensimmäisen koalan. Monet autot olivat parkkeeranneet tien sivuun, puun alle jossa koala oli. Päätimme ensin ajaa Cape Otwayn historialliselle majakalle, ennen kuin palaisimme ottamaan kuvia kyseisestä koalasta.

Saavuimme Cape Otwayn majakalle ja yllätyimme majakan kalliista sisäänpääsymaksusta. Yhdestä henkilöstä olisi saanut maksaa 20$ (13€), mikä mielestämme oli aika paljon. Emme kokeneet niin suurta tarvetta nähdä kyseistä majakkaa, joten päätimme jättää sen väliin. Lähdimme ajamaan takaisinpäin, kohti Great Ocean Roadia. Ajaessamme tietä pitkin, emme voineet olla huomaamatta miten huonokuntoisilta monet puut näyttivät. Jonkunverta maastopaloja näytti myös olleen alueella. Emme tiedä, johtuuko puiden huonokuntoisuus siitä, että alueella elää niin paljon koalia vai jostain muusta syystä.

Olimme hyvin onnekkaita ja näimme matkan varrella ainakin neljä koalaa. Nukkuvat koalat istuivat rennosti puissa, ihan autotien yläpuolella. Voi mitä ihania pörröisiä otuksia!

300 vuotta vanhoja sademetsän puita

Nälkä alkoi pikkuhiljaa kurnia vatsassa niin aktiivisen päivän jälkeen. Päätimme kuitenkin vielä tehdä lyhyen kävelyn sademetsään, ennen kuin palaisimme Apollo Bayhin. Kävely kesti alle 30 minuuttia. Mait's Restin sademetsäpolulla pystyy näkemään valtavia sademetsän puita, jotka ovat jopa 300 vuotta vanhoja. Jos on onnekas, niin kävelyn aikana saattaa myös nähdä wallabeita, kenguruita, koalia, possumeita tai muita Australian eläimiä.

Apollo Bayn herkullinen Fish and Chips

Aktiivisen päivän jälkeen oli ihana palata takaisin Apollo Bayhin, missä vielä viettäisimme yhden yön. Söimme päivälliseksi suuren annoksen fish and chipsiä, mitä kaupungista sai lähes joka ravintolasta. Kala oli erittäin hyvää ja tuoretta, eikä annoksen hintakaan ollut mikään paha! Koska Apollo Bay itsessään oli jäänyt meitä lähes kokonaan näkemättä, niin päätimme vielä päivällisen jälkeen suunnata lyhyelle iltakävelylle lähellä olevalle rannalle ja laivasatamaan. Ajattelimme odottaa auringonlaskua, mutta ulkona alkoi olemaan niin kylmä, että lämmin sänky vei voiton tällä kertaa. Mikä mahtava päivä oli ollut Great Ocean Roadilla!