sunnuntai 17. toukokuuta 2015

Yangon - Viimeinen kohteemme Myanmarissa

Matkamme Yangoniin oli alkamassa. Päätimme ottaa taksin juna-asemalle, koska muita liikkumisvälineitä ei sillä hetkellä ollut saatavilla. Välillä  yllätyimme siitä, miten vaikea oli löytää kulkuneuvoa turisteille, varsinkin Baganissa. Avonaisia "autokärryjä" löytyi kaupungista, mutta kaikki olivat tarkoitettu pelkästään paikallisille. Eli turisteilla ei ollut niihin asiaa. Kuulimme paikallisilta, että se oli joku hallituksen asettama sääntö etteivät turistit saaneet käyttää samaa kulkuneuvoa kuin paikalliset. Tuk-tukkejakaan ei ollut meidän hotellin lähistöllä ( yllätys, yllätys), joten oli vain turvauduttava taksiin. Tietysti olisimme myös voineet kävellä juna-asemalle, mutta koska yöpyisimme junassa, emme halunneet ihan hikisinä saapua sinne.

Huonetovereiksi  junassa osoittautui olemaan kaksi rentoa brittiä, keski-ikäinen nainen ja mies. Heidän kanssaan oli mukava vaihtaa kuulumisia. Nainen oli mm. matkustellut paljon elämänsä aikana ja myös asunut ulkomailla. On ollut ihana huomata, kuinka innoissaan ihmiset ovat siitä, kun kuulevat meidän olevan maailmanympärimatkalla. On aina hauska keskustella ihmisten kanssa, joilla on samanlaiset mielenkiinnonkohteet, sekä nauttivat ja arvostavat matkalla samoja asioita kuin me. Tällaisten ihmisten kanssa on mukava jakaa matkakokemuskia, antaa sekä saada matkavinkkejä.
  Junamme  Yangoniin lähti vasta kello 17.00 päivällä ja olisi perillä Yangonissa aamulla 10.30 (jos kaikki menisi suunnitelmien mukaan). Päivämme vierähti kuitenkin melko nopeasti huonetovereidemme seurassa.

Olimme kuulleet paljon junamatkustelusta Myanmarissa, sekä nähneet Anthony Bourdain Parts unknown jakson, jossa hän vierailee Myanmarissa ja  mm. kulkee junalla. Videossa junamatka on hyvin hyvin hidas ja pomppuinen. Omanlainen kokemus siis. Matkamme aikana olemme jonkun verta kulkeneet junalla, joten junamatka sinänsä ei yllättänyt meitä. Olihan junamatka pomppuinen kuin mikä ja välillä sai kyllä pitää kiinni seinistä, että pysyisi pystyssä kun junassa käveli. Simokin lensi yöllä nukkuessa muutaman kerran kymmeniä senttejä ilmaan, mikä oli aika hauskan näköistä :D Hauskinta meillä kuitenkin ehkä oli, kun nuorempi miesturisti, oli juonut itsensä vähän humalaan ja soitatti musiikkia koko matkan ajan ja lauleskeli paikallisille. Huomasimme myös, että muutamat paikalliset lipuntarkistajatkin olivat ottaneet vähän huikkaa, he tulivat huoneeseemme silmät punaisina ja huonon tasapainon kera tarkastamaan lippujamme. Kyllä välillä oli naurussa pidättämistä.

Saavuimme Yangoniin seuraavana päivänä vasta kello 12 jälkeen, joten juna oli parisen tuntia myöhässä aikataulustaan. Jatkoimme kävellen matkaa Yangonin keskustaan. Emme olleet varanneet mitään hotellia etukäteen, vaan ajattelimme paikan päällä etsiä itsellemme majoituspaikan. Sopivan majoituspaikan löytäminen oli vaikeampaa kun olimme kuvitelleet, monet hotellit tai guest houset olivat aivan täynnä tai liian kalliita budjetillemme. Yllätyimme, että majoituspaikat olivat niin kalliita niin isossa kaupungissa kuin Yangonissa, missä kuvittelisi, että kilpailua on niin paljon, että hinnat sen vuoksi olisivat alhaisempia. Etsimme majoitusta itsellenne ainakin yli tunnin, loputa päätimme käydä syömässä välissä ja  samalla käydä netissä, katsomassa missä olisi lähin halpa majoituspaikka. Syötyämme jatkoimme matkaa. Päätimme käydä katsomassa yhtä majoituspaikkaa, jossa oli tilaa agodan verkkosivujen mukaan. Paikan löytäminen osoittautui tosi vaikeaksi ja päätimme lopulta ottaa taksin, koska olimme niin väsyneitä kaikesta kävelystä. Taksikuski ei heti tiennyt missä paikka oli, mutta tiesi suurinpiirtein missä se sijaitsi. Kerkesimme kulkea taksilla joku viisi metriä, hotelli oli nimittäin aivan kulman takana :D Olimme yllättyneitä, että kuitenkin olimme löytäneet niin lähelle majoituspaikkaa. Taksikuski oli iloinen meidän auttamisesta ja kun tarjosin hänelle rahaa (viiden metrin) taksikyydistä, hän kieltäytyi. Mies sanoi matkan olleen niin lyhyt, ettei halunnut maksua.

Majoituspaikassa oli huone vapaana, niin kuin olimme netistä katsoneet. Vihdoin majoituspaikan etsiminen oli päättynyt ja pääsimme lepäämään huoneeseemme. Ei ole pitkään aikaan ollut näin vaikeata löytää sopivaa majoituspaikkaa, onneksi näin, koska onhan tällainen säätäminen tosi latistavaa ja energiaa vievää.

Huomasimme molemmat pitävämme kovasti Yangonista kaupunkina. Yangon on Myanmarin suurin kaupunki, joten turismi ei näy samalla tavalla kuin Inle järvellä tai Baganissa. Yangonissa ruoka ja muut elintarvikkeet olivat myös paljon halvempia kuin esimerkiksi, edellä mainituissa paikoissa (johtuen turistihinnoista). Vähän aluksi harmittelimme, että emme olleet säästäneet enemmän päiviä Yangoniin, mutta eihän sitä oikein etukäteen voi tietää, mistä kaupungista tykkää ja mistä ei. Jätimme matkamme Yangoniin viime tippaan sen takia, että monet muut travellerit olivat sanoneet, että he eivät kokeneet Yangonia mitenkään erikoisena kaupunkina. Tässä sen huomaa, miten eri mieltä sitä voi olla! Ikinä ei saisi kuunnella liikaa muiden mielipiteitä. Edes meidän!;)

Yöjunamme Baganin juna-asemalla
Majoituspaikkamme oli tässä rakennuksessa
Paikallinen marketti hotellimme vieressä
Kävelyllä Yangonissa

Kaupungistaa löytyy paljon erilaisia temppeleitä ja pagodia. Yangonissa sijaitsee mm. Shwedagon Pagodi, joka on koko Myanmarin tärkein yksittäinen uskonnollien rakennelma ja paikka. Tällä kertaa, käynti pagodilla jäi väliin, koska sinne oli niin kallis sisäänpääsymaksu. Yangonissa sijaitsee myös paljon muita hienoja pagodia johoin pääsee ilmaiseksi.
Kilpikonnia :)

Kandawgyi Lake (turistit joutuvat maksaamaan pienen "sisäänpääsymaksun" järvelle)