lauantai 24. tammikuuta 2015

Polkupyöräilyä, sukeltamista ja vierailu merirosvo hautausmaalla

Päätimme käydä tutustumassa Ile Sainte-Marie saareen, sinä aikana kun vielä majoituimme Ile aux Nattes saarella. Ile aux Nattes saari oli kuitenkin niin pieni, että siihen kerkesi tutustua jo muutamassa päivässä. Ajattelimme  samalla käydä tutkimassa pääsaaren majoitusvaihtoehtoja ja vertailemassa hintoja.

Ile Sainte-Marie  on pääsaari ja paljon isompi kuin Ile aux Nattes. Suurin osa turisteista majoittuu kyseisellä saarella ja tekevät esimerkiksi päiväretkiä Ile aux Nattes saarelle. Saimme koko päivän vierähtämään saarella kun kävelimme saaren eteläosasta saaren keskiosaan, missä saaren pääkaupunki ja ainut kaupunki sijaitsee. Löysimme itsellemme tuleville päiville, kohtalaisen hyvän ja halvan majoituksen. Omistajat eivät puhuneet ollenkaan englantia, mutta olimmehan tähänkin asti pärjänneet kielimuurin kanssa.  Huomasimme, että olimme aika uupuneita kaiken kävelemisen jälkeen. Kävelyä oli kuitenkin kertynyt yli 10km. Päätimme paluumatkalla käydä syömässä pitsat ravintolassa ja sen jälkeen ottaa tuktukin takaisin saaren eteläosaan, mistä pääsisimme kanootilla takaisin Ile aux Nattes saarelle. Emme tietenkään heti löytäneet tuktukkia paluumatkallamme, joten päätimme kävellä kunnes löytäisimme yhden. Lopulta löysimme yhden tuktukin. Siinä vaiheessa olimme jo kerenneet kävellä aika kauan. Itselleni oli tullut kaikesta kävelemisestä hirveä päänsärky ja vähän huono olo. Majoituspaikassa olo vain paheni ja oli vähän lämpöäkin. Olin ilmeisesti saanut auringonpistoksen päivän aikana. Päivä oli ollut erittäin kuuma. Minulla ei tietenkään ollut minkäänlaista päänsuojusta ja vettäkin oli tullut juotua liian vähän. Huomasin myöhemmin päivällä, että kasvotkin oli palanut aika pahasti. Taas hyvä muistutus siitä aurinkorasvasta ja  varsinkin, että mikään matala suojakerroin ei todellakaan ole riittävä.

Seuraavana päivänä olo oli onneksi vähän parempi. Olin edellisenä iltana ottanut särkylääkettä, levännyt ja juonut runsaasti vettä. Aamulla jatkoimme matkaa Ile Sainte –Marie saarelle, varaamaamme majoituspaikkaan. Yövyimme bungalowissa pienen rannan ääressä. Paikan omistajat olivat erittäin mukavia, vaikka meillä ei ollut yhteistä kieltä. Majoituspaikassa työskenteli  perheen nuori poika, joka osasi vähän englantia. Hän oli innokas puhumaan englantia ja oli aina auttamassa meitä, mm. ruuan tilaamisessa ja polkupyörien vuokraamisessa. Ile Sainte- Marie saarella oli erittäin hyvää ruokaa. Pääsimme maistamaan erilaisia rapuja ja muita mereneläviä, mm. Madagaskarin pippurikastikkeiden kera. Söimme myös langustia ensimmäistä kertaa elämässämme. Namnam.
  Itse sairastuin lievään vatsatautiin Ile Sainte-Marie saarella. Onneksi se ei ollut mitään vakavaa, vaan meni ohi muutamassa päivässä. Majoituspaikan omistajat olivat erittäin huolehtivaisia ja tarjosivat aina lämmintä teetä  runsaan hunajan kera. Hunaja on ollut Madagaskarilla tärkeä raaka-aine ja sitä on käytetty tosi pitkään ainoana makeutusaineena.

Ankanpoikanen, josta majoituspaikan omistajat pitivät huolta. Poikanen ei osannut liikkua normaalisti, joten he ruokkivat sitä ja tekivät sille suojapaikan , jotta muut linnut eivät päässeet kiusaamaan sitä.

Ile Sainte-Marie saarella oli helppo vuokrata polkupyörä ja tutustua saareen sillä tavalla. Vuokraaminen oli myös erittäin halpaa. Polkupyörän sai päiväksi vain parilla eurolla. Tällä kertaa olimme valmistautuneet ulkoiluun vähän paremmin, aurinkosuoja oli kunnossa ja vettä oli riittävästi. Kävin myös ostamassa huivin pääni suojaksi. Järkyttävän kuumahan pyöräillessä tuli ja päädyimmekin päivän aikana ottamaan monta taukoa, ei siinä kuumuudessa  muuten olisi jaksanut.

Simo päätti myös kokeilla sukellusta ensimmäistä kertaa elämässään. Itsekin harkitsin sitä hetken, mutta tulin siihen tulokseen, että se ei ehkä kuitenkaan sovi minulle. En tunne oloani niin mukavaksi vedessä, että nauttisin sukeltamisesta.
  Simolle sukeltaminen sopi kuin nenä päähän. Hän oppi kaikki perusasiat ja liikkeet tosi nopeasti ja saikin paljon kehuja kouluttajaltaan. Sukelluskouluttaja oli erittäin ammattitaitoinen ja osasi selittää kaikki asiat hyvin selkeästi. Hyvä asia oli myös se, että  paikalla ei ollut muita ihmisiä, joten opetus oli henkilökohtaista. Hintakaan ei ollut niin paha, taisimme maksaa alle 40€  yhdestä sukelluskerrasta.

Ensin harjoiteltiin perusasioita altaassa
ja sitten mereen tositoimiin:D
Itse chillailin rannalla
Kookospähkinöitä
Ensimmäinen sukellus tehtiin kuuteen metriin.

Ile Sainte-Marie saari oli 1600-1800- luvulla suosittu merirosvojen pysähdyspaikka. Saarella on oleskellut monta legendaarista merirosvoa, mm. William Kidd. Ile Sainte-Marie saarella sijaitee maailman ainut tunnettu merirosvohautausmaa. Hautausmaalta löytyy vain muutama merirosvohauta. Suurin osa haudoista kuuluu saarella menehtyneille länsimaalaisille, jotka oleskelivat ja työskentelivät saarella 1850-1900-luvulla. Suurin osa saarella eläneistä kuoli hoitamattomaan malariaan.