sunnuntai 15. helmikuuta 2015

Ongelmia Mauritiuksen lentokentällä

Trekkimme jälkeen palasimme takaisin Antsirabeen, missä vielä yövyimme yhden yön, ennen matkaamme takaisin Antananarivoon. Aikaa meillä vielä oli jäljellä neljä päivää, ennen lentoamme Malesiaan. Olimme olleet yhteydessä Etelä-Korealaiseen ystäväämme, Cesariin, whatsApin kautta. Hän oli itse juuri saapunut Antananarivoon ja päätimme tavata hänet majoituspaikan edessä, jossa hän majoittui. Meillä oli jälleen kerran hauskoja hetkiä yhdessä, kävimme mm. yhdessä syömässä ja esittelemässä kaupunkia hänelle.

Muotinäytös

Museo, joka kertoo Madagaskarin historiasta

Näkymät hotellistamme
Cesar ja viimeinen päivä Madagaskarilla

Kuukauden jälkeen oli aika hyvästellä Madagaskar ja koko Afrikka. Vietettyä 7 viikkoa, tarkalleen ottaen 78 päivää Afrikassa, tarttui mukaamme sekä hyviä, että huonoja muistoja, suurimmaksi osaksi kuitenkin hyviä. Tuntui oikein mukavalta lähteä Aasiaan, Afrikan jälkeen. Tiesimme, että matkustaminen siellä, ainakin monessa maassa, olisi helpompaa kuin Afrikassa. Ruokakin olisi paljon parempaa, ja emme toivottavasti kärsisi yhtä paljon vatsataudeista kuin Afrikassa ollessa.

Matkalla Antananarivon lentokentälle, päätimme pysähtyä tien varrella olevaan markettiin. Siellä myytiin mm. erilaisia matkamuistoja. Mukaan tuli ostettua kaiken näköistä halvalla. Olemme matkallamme ostaneet jokaisesta maasta jonkun matkamuiston, ettei sitten jälkikäteen kaduta, ettei mitään tullut ostettua.

Lentokentällä check-inin yhteydessä, henkilö tiskin takana,  kyseli meiltä paluulentoa kotimaahamme tai jatkolentoa Malesiasta. Meillä ei ollut jatkolentoa Malesiasta, koska suunnitelmamme oli, että kulkisimme maitse Malesiasta Thaimaaseen. Selitimme suunnitelmamme työntekijälle. Hän kuitenkin suositteli meitä varaamaan jatkolennon Kuala Lumpurista Bangkokiin varmuuden vuoksi, jotta emme joutuisi ongelmiin Malesian maahantuloviranomaisten kanssa. Hetken mietittyämme suostuimme miehen ehdotukseen, koska ei siitä mitään haittaakaan olisi. Mies varasi meille liput, jotka automaattisesti peruuntuisivat 24 tunnin jälkeen.

Olemme aina olleet tarkkoja ja selvittäneet etukäteen eri maiden maahanpääsyvaatimuksia, milloinkin tarvitaan jatkolentolippua tai viisumia etukäteen. Tähän asti kaikki oli sujunut  niin kuin suunniteltu, ilman minkäänlaisia ongelmia. Välillä check-inin yhteydessä on kysytty jatkolentolippua ja silloin se on aina löytynyt meiltä. Maahantuloviranomaiset ovat yleensä vain laittaneet leimat passiimme, ilman suurimpia kysymyksiä matkastamme tai matkamme suunnitelmista.
  Olimme mm. etukäteen ottaneet selvää Suomen suurlähetystön sivulta, että Malesiaan emme tarvitsisi jatkolentolippua ja, että Suomen passilla saisimme oleskella maassa 90 päivää viisumivapaasti. Asian piti siis olla ihan piece of cake.

Lentomme Malesiaan sisälsi vain yhden välilaskun Mauritiuksella. Lennonvaihtoaikaa oli vain tunnin, eli melko hyvän lennon olimme varanneet. Mauritiuksen lentokentällä kohtasimme kuitenkin ongelmia. Lentokentällä piti mennä niin sanotun, transfer screening pointin läpi. Työntekijä tiskin takana, kysyi meiltä matkamme suunnitelmaa ja pyysi meitä näyttämään jatkolentolippua Malesiasta pois. Näytimme miehelle lentolippua, jonka juuri olimme varanneet Madagaskarin lentokentällä. Miehelle lentolippu ei kuitenkaan meinannut  kelvata, koska se oli pelkkä varaus. Mies sanoi meille, ettei voi päästää meitä lentokoneeseen, ennen kuin  kyseinen varaus olisi maksettu. Hän toisteli meille koko ajan, että Malesian viranomaiset eivät päästäisi meitä maahan.
Selitimme miehelle, että Suomen passilla maahantulo pitäisi sujua ongelmitta. Tunteet kävivät aika kuumana ja alkoi jännittämään pääsisimmekö olleenkaan koneeseen. Väittelimme miehen kanssa yli 20 minuuttia, siitä oliko meillä oikeus lentää Malesiaan. Alkoi toden teolla hermostuttamaan, koska jatkolentomme oli kohta lähdössä. Pääsimme kuitenkin lopulta tämän aiheen yli, lentolippuvarauksemme avulla. Seuraavana mies vielä vaati meitä näyttämään jatkolentolipun Bangkokista pois. Selitimme hänelle, että meillä oli jopa kuukausi aikaa varata  kyseinen lentolippu Malesiassa ollessa. Sen ei pitäisi olla mikään ongelma. Painotimme miehelle, että hänellä ei ole oikeutta pitää meitä täällä ilman painavempaa syytä, koska meillä oli kaikki tarvittavat matkadokumentit ja selvä matkasuunnitelma. Miehen hetken juteltuaan esimiehensä kanssa, hän päästi meidät läpi. Huomasi kyllä, että miestä jäi kovasti suututtamaan tämä asia.

Boarding oli jo alkanut kun saavuimme portille, josta lento lähtisi. Olimme molemmat erittäin helpottuneita kun pääsimme lentokoneeseen. Itselleni jäi kuitenkin kovasti vaivaamaan käyty väittely miehen kanssa, hermoilin koko lennon aikana sitä, että pääsisimmekö Malesiaan. Olin aivan varma, että meidät käännytettäisiin pois.

Lensimme ensimmäistä kertaa AirMauritiuksella, joka helposti on ollut paras lentoyhtiö mitä olemme käyttäneet. Palvelu oli kehuttavan hyvää, ruoka maukasta ja viiniäkin tarjoiltiin ilmaiseksi. Tuli juotua pari lasillista:D
  Lentomme oli perillä Malesiassa aamuyön aikaan. Olimme molemmat erittäin väsyneitä ja jännitimme mikä kohtalo maahantulotiskillä meille suotaisiin. Olin jo valmiiksi päässäni miettinyt mitä sanoisin miehelle tiskin takana. Yllätykseksi, mies laittoi vain leimat passiin, ilman yhtäkään kysymystä. Ihan turhaan olimme siis stressanneet maahanpääsystä ja lentokentän mies meuhkannut siitä meille. Pystyimme vihdoin huokaista helpotuksesta.