torstai 13. elokuuta 2015

The underground river - Yksi maailman seitsemästä uudesta luonnonihmeestä

Matkamme Taytaysta Puerto Princesaan kesti minibussilla 5-6 tuntia. Minibussit palawanin provinsissa ovat olleet uudet ja hyvänkuntoiset, joten matkanteko on ollut melko vaivatonta. Minibusseja kulkee säännöllisesti pitkin päivää, joten paikasta toiseen pääseminen on myös aika helppoa. Puerto Princesa ei ole mikään rantakohde, vaan hyvät rannat sijaitsevat vähän kauempana kaupungista. Puerto Princesa on mm. monesti äänestetty Filippiinien vihreimmäksi ja puhtaimmaksi kaupungiksi.
Meillä oli vajaa viikko jäljellä, ennen lentoamme Borneoon, joten meidän oli vietettävä nämä päivät Puerto Princesassa. Tuktuk-kuskimme auttoi meitä löytämän halvan majoituspaikan kaupungista.  Saimme vielä hintaa vähän tingittyä alas, kun sanoimme, että majoittuisimme kuusi yötä. Jälkikäteen meitä vähän harmitti, että olimme varanneet lennon niin monen päivän päähän, koska Puerto Princesassa ei tosiaan ollut paljon nähtävää. Kaupunki oli mielestämme aika tylsä, sekä halpoja ja hyviä ruokapaikkoja löytyi tosi vähän. Kalliita ketjuravintoloita oli kyllä paljon, mutta ne eivät olleet oikein mistään kotoisin. Löysimme onneksi yhden hyvän ravintolan, joka sattui olemaan kasvisravintola ja vieläkin kohtalaisen halpa. Ravintola sai meistä vakioasiakkaat, koska kävimme siellä lähes päivittäin syömässä.

Majoituspaikkamme oli ihan hautaustoimiston ja kappelin lähellä, joten näimme päivittäin kun hautajaisia pidettiin. Hautajaiset ovat ilmeisesti tosi avoimet täällä, koska kappelin ulkopuolella oli aina kuva ja muita henkilötietoja vainajasta. Välillä kun kävelimme kappelin ohi, näimme jopa vilauksen avonaisesta arkusta. Monet heistä olivat menehtyneet vanhana, mutta oli myös nuorempia joukossa.

Puerto Princesa
Matkamme ei tietenkään koostunut pelkästään hautajaisten bongailusta, vaan teimme myös suositun päiväretken Puerto Princesa Subterranean River National Parkiin, joka on paremmin tunnettu nimellä "Underground River", eli maanalainen joki. Maanalainen joki on valittu yhdeksi luonnon seitsemästä uudesta ihmeestä. Tästä pääsee lukemaan maailman seitsemästä uudesta ihmeestä. Maanalainen joki sijaitsee puolentoista tunnin päässä Puerto Princesasta, Sabang nimisessä paikassa. Päätimme varata retken matkanjärjestäjän kautta, koska matka Sabangiin tulisi paljon helpommaksi, kuin että tekisimme matkan itsenäisesti. Ilman matkanjärjestäjää meidän olisi ollut pakko ottaa hidas jeepney Sabangiin. Luimme Internetistä, että matka saattaa kestää jopa 3,5 tuntia jeepneyllä:D Laskimme myös, että emme olisi säästäneet hirveästi rahaa tekemällä retken itsenäisesti. Olisimme korkeintaan säästäneet pari kymppiä.

Matkajärjestäjän minibussi haki meidät aikaisin aamulla majoituspaikkamme edestä. Olimme ensimmäisten turistien joukossa, kun saavuimme Sabangiin. Jouduimme odottamaan hetken Sabangin satamassa, ennen kuin pääsisimme veneeseen. Satamassa oli ihan älyttömästi veneitä, joten tiesimme, että paikka olisi todennäköisesti tosi täynnä vähän ajan päästä. Pääsimme onneksi nopeasti matkaan ja olimme hetkessä Subterranean River National Park:ssa.

Yleinen kokemuksemme päiväretkestä oli ihan hyvä. Itse maanalaisen joen näkeminen oli erittäin mielenkiintoista. Se, että tosiaan olimme 45 minuuttia kallion sisällä pienessä veneeessä, vain taskulamppu mukana oli melkoinen kokemus. Lepakoita oli tosi paljon luolassa ja piti varoa ettei suutaan vahingossa pitänyt auki:D Muuten sinne saattoi tipahtaa jotain kuulumatonta...Hehe.  Oppaamme oli myös tosi mukava ja rento, eikä ryhmämme ollut liian iso (ryhmässämme oli noin kymmenen henkilöä). Olimme onneksi lähteneet tarpeeksi ajoissa matkaan hotellistamme, joten vältyimme pahimmalta turistiruuhkalta. Jos päivään olisi sisältynyt enemmän odottelua ja suurempia ihmisjoukkoja, olisi kokemuksemme todennäköisesti ollut paljon huonompi.

Sabangin ranta
Turistiveneitä
Sabangin satama
Puerto Princesa Subterranean River National Park
Oppaamme antoi lyhyen infon ennen nousuamme veneeseen ja ennen kuin 45 minuuttinen matkamme maanalaisella joella alkaisi.
Kypärää oli pidettävä koko ajan, koska ajoittain kiviä saattoi sortua kallion sisällä
Tällaisella veneellä menimme kallion sisälle
Maanalainen joki
Saimme tosi vähän kuvia maanalaisesta joesta, koska sisällä oli niin pimeä
Lepakoita

Maanalaisen joen jälkeen oli aika suunnata takaisin Sabangin satamaan syömään lounasta

Päivän aikana näimme isoja liskoja
Syötyämme buffetlounasta pysähdyimme vielä parissa paikassa ottamassa kuvia
Elephant Cave
Amazing Race

Ugong Rock Adventures:ssa oli mm. mahdollisuus tehdä vaijeriliukua (zip line). Jätimme tämän väliin, koska se oli niin kallista.
Sillä välin kun muut olivat hurjastelemassa, seuraa meille piti pieni kissa

Viimeisenä iltana Puerto Princesassa kävimme syömässä perinteistä filippiiniläistä ruokaa. Menuulla oli monta eri ruokalajia ja paljon mereneläviä. Ruoka oli tosi hyvää, mutta aika kallista.