lauantai 6. syyskuuta 2014

Djerba, Pohjois-Afrikan suurin saari

Pitkän odottelun jälkeen saavuimme vihdoin kuumaan ja kuivaan Tunisiaan. Lentokoneessa saimme onneksi vähän nukuttua, olimme kuitenkin molemmat rättiväsyneitä pitkän yön jälkeen. Djerban lentokentälle saapuessa, löysimme melko pian bussiaseman, joka oli täynnä erilaisia kulkuvälineitä mm. busseja, minibusseja ja takseja. Kysyimme yhdeltä bussikuskilta, kuinka pääsisimme Houmt soukiin, missä hotellimme sijaitsi. Vastaukseksi saimme, että meidän pitäisi ottaa taksi. Pääsimme turvallisesti hotellille, vaikka kuski ajoi kuin hullu, eikä autossa ollut turvavöitä. Matka hotellille kesti noin 10-15 minuuttia ja maksoi vain 10 dinaaria. Eli noin 4 €. Erittäin halpaa, mutta luultavasti meitä kuitenkin kusetettiin, koska muista taksimatkoista olemme maksaneet vielä vähemmän ja niissä takseissa on käytetty taksimittaria.

Ensivaikutelmamme Houmt soukista oli melko kaoottinen. Emme olleet kuvitelleet Tunisiaa yhtään tällaiseksi. Kai se on jännittävintä matkailussa, että vaikka olisi minkälainen mielikuva jostain paikasta,  se voi paikalle tullessa muuttua ihan täysin. Kaupungissa ihmisiä oli aivan joka puolella,  liikenne oli sekaisin ja köyhyys  näkyi enemmän kuin mitä olimme kuvitelleet.

Meillä ei oikeastaan ollut mitään hajua siitä, millainen hotellimme olisi. Netistä olimme lukeneet melkein vain huonoja arvosteluita. Suurin toiveemme sillä hetkellä oli, että pääsisimme suihkun kautta nukkumaan ja että saisimme heti checkata sisään hotelliin.  Onneksemme löysimme hotellimme melko pian ja saimme myös checkata sisään samantien. Hotellimme oli aika vaatimaton, sisälsi suihkun mutta ei vessaa. Ei millään tavalla kamala, vaan ihan hyvä meidän budjetille. Hotellista maksoimme 18€/yö.

Päivällä herättyämme kävimme katsomassa lähialuetta ja syömässä. Joka puolella myydään jotain tavaraa. Keramiikkaa, vaatteita, sisustustavaraa jne. Paikalliset yrittävät kaupata kaikkea, mutta ymmärtävät kyllä jos sanoo, ei kiitos. Isommalla budjetilla täältä kyllä saisi kaikenlaisia hienouksia ostettua. Simon kanssa kun tykätään sisustaa kotia vähän erikoisuuksilla. Pitää vaan muistaa pitää shoppailuhimo kurissa, ettei jo heti ensimmäisestä paikasta rinkka ole ihan täynnä :D

Eilen otimme taksin ja kävimme rannalla, niin sanotulla turistialueella. Houmt soukissa on meri lähellä, mutta ei uimarantaa. Rannalle matkaa oli noin 15 minuuttia taksilla.    Alueella oli selvästi panostettu enemmän turismiin. Neljän tähden hotelleja, kylpylöitä ja ravintoloita ihan joka puolella.  Turistejakin näkyi enemmän.  Hassua miten saman kaupungin alueet voivat olla niin erilaisia. Rannalla oli melkein vain turisteja, joten pitkälti sai olla ihan omassa rauhassaan, ilman minkäänlaista häirintää. Rannalla huomasimme myös olevan kameleita, niin söpöjä! Eivät kyllä näyttäneet tykkäävän asusteistaan...

Vaihdoimme seuraavana päivänä hotellia halvempaan. Löysimme ihan läheltä hotellin 15€/yö, joka sitä paitsi sisälsi oman vessan!  Hotelli on muutenkin vähän hienompi ja mukavampi.

Hotellimme ulko- ja sisäpuolelta

Alla olevassa kuvassa ravintola jossa käytiin syömässä :)Kaikki ruokalajit olivat  kirjoitettu arabiaksi ja ranskaksi. Eli ei ollut mitään hajua mitä tilasimme. Yllättävän vähän ihmiset puhuvat täällä englantia, olisi siis hyvä osata ranskaa. Ruoka oli perinteistä tunisialaista ja tosi positiivinen kokemus. Muissa ruokapaikoissa missä olemme käyneet, ei voi sanoa ihan samaa:D

Lisää kuvia Houmt soukista

Midoun, kylä Djerbassa

Huomenna aikaisin aamulla jatkamme matkaa eteenpäin täällä Tunisiassa. Saa nähdä mihin kaupunkiin päädymme bussilla. Jänskä päivä tulee siis olemaan!