sunnuntai 22. maaliskuuta 2015

Maisemanvaihdos Malesiasta Thaimaaseen

Malesian matkamme oli päättymässä ja seuraavana vuorossa oli Thaimaa. Olemme kerran käyneet Thaimaassa aikaisemmin, vuonna 2012 kun suuntasimme Bangkokista bussilla Kambodzaan. Silloin vierailumme Thaimaassa jäi kovin lyhyeksi, yhdeksi päiväksi. Emme kumpikaan ole erityisen kiinnostuneita Thaimaasta matkakohteena. Sitä aitoa Thaimaalaista elämää ja kulttuuria on niin vaikea kokea maassa, jossa turismi on niin suurta ja laajalle levinnyttä. Toki vielä niitä paikkoja varmasti löytyy, jossa ei ole niin paljon turismia ja missä paikat vielä ovat ns. koskemattomia. Tällä matkalla halusimme kuitenkin keskittyä muihin maihin, mitkä meitä kiehtoi enemmän. Eli miksi sitten lähdimme Thaimaaseen?

Olimme jonkun aikaa jo Afrikassa ollessa miettineet, että ottaisimme Myanmarin mukaan matkasuunnitelmaamme. Juteltuamme muiden travellereiden kanssa ja kuultuaan heidän positiivisia kokemuksia maasta ja sen ihmisistä, saimme vain vahvistuksen siihen, että halusimme lähteä tähän ihmeelliseen maahan. Myanmar oli vasta vuonna 2012 avannut rajansa kunnolla turismille, joten ajattelimme, että siellä varmasti saa nähdä sitä aitoa paikallista elämää ja kulttuuria. Monet sanoivatkin, että nyt on paras hetki mennä Myanmariin, ennen kuin turismi siellä lisääntyy vauhdilla.

Myanmarin viisumia ei saa rajalta, vaan se pitäisi hankkia etukäteen. Koska itse olimme matkan päällä, oli ainut vaihtoehtomme suunnata Bangkokiin Myanmarin suurlähetystöön, josta saisimme viisumin Myanmariin. Kuala Lumpurissa sijaitsee myös Myanmarin suurlähetystö, jossa kävimme siellä ollessamme. Olimme jo aloittaneet papereiden täyttäminen viisumia varten, kunnes nainen tiskillä kysyi meiltä, onko meillä lentolippua Myanmariin. No eihän meillä tietenkään ollut, koska suunnitelmamme oli matkustaa Thaimaasta bussilla Myanmariin. No tähän loppui papereiden täyttäminen, koska lentolippu oli oltava jos viisumin Kuala Lumpurista halusi. No saimme kuitenkin tiedon paikan päältä, että Bangkokista oli mahdollista saada viisumi Myanmariin, jos maitse halusi maahan matkustaa. Ei siinä sitten muuta kun Bangkokkiin hakemaan viisumia.

Olimme jo matkamme alussa päättäneet, että kuljemme maitse niin paljon kun voimme ja välttäisimme lentokoneella matkustelua niin paljon kun mahdollista. Olimme päättäneet näin ihan ekologisista syistä,  koska tuntuu typerältä matkustaa lyhyitä matkoja lentokoneella jos toinen vaihtoehto kuitenkin on olemassa. Bussilla matkustaminen on toki hitaampaa ja enemmän aikaa vievää, mutta yleensä myös paljon halvempaa ja mielenkiintoisempaa. Aasian sisäisiä lentoja saa tietysti halvalla ja sen takia monet päättävätkin mieluummin lentää maasta maahan, kuin kulkea bussilla tai junalla. Olemme kuitenkin itse huomanneet, että lentokoneella matkustaessa aina tulee lisäkuluja, joko joudut syömään lentokentällä (emme ole vieläkään oppineet ottaa tarpeeksi evästä mukaan lentokentälle) tai joudut kulkemaan lentokentälle taksilla. Halvimmat lennot ovat yleensä perillä yöaikaan, jolloin julkinen liikenne ei enään kulje ja ihan oman turvallisuuden kannalta on turvallisempaa kulkea taksilla yöaikaan. Tähän päätelmään olemme  tulleet.

Koska emme halunneet lentää Malesiasta Thaimaaseen, oli meidän vaihtoehtonamme ottaa Kuahin satamasta matkustajalaiva Satuniin, joka toimii porttina mm. Thaimaan eteläisimmille saarille. Otimme taksin aikaisin aamulla satamaan ja luotimme siihen, että saisimme laivaliput samalle päivälle, koska laivoja kulki päivittäin ja majoituspaikassamme meille sanottiin, ettei tarvitse tehdä varausta etukäteen. Saimmekin sopivasti liput kello 9.00 laivaan. Matka Satuniin kestäisi vähän päälle tunnin, joten pitkästä matkasta ei ollut kyse. Saavuimme ihan ajallaan Satuniin ja pääsimme heti jonottamaan Thaimaan maahanmuutto tarkistuspisteeseen. Kerkesimme jonossa jo molemmat jännittää, että olisimmeko sittenkin tarvinneet viisumia etukäteen Thaimaaseen, kun yhdessä julisteessa niin sanottiin:D En tiedä mistä julisteessa oli kysymys, leimat kuitenkin saatiin passiin ihan ongelmitta.

Heti Satuniin tullessa, jo ennen kuin olimme saaneet leimat passiimme,  paikalliset olivat myymässä lippuja minibusseihin. Olimme etukäteen ottaneet selvää minkä hintaisia liput olisivat Trangiin (jossa olimme päättäneet majoittua), jotta emme tulisi pahasti huijatuksi. Pääsimme heti minibussin kyytiin, joka oli turisteja täynnä. Minibussi oli erittäin uusi ja hyväkuntoinen. Välimatka Satunin ja Trangin välillä oli noin 140km. Minibussi pysähtyi puolessa välissä pieneen kaupunkiin, jossa jäimme pois odottamaan toista minibussia. Kaikki muut turistit olivat lähdössä etelässä oleviin saarille lomailemaan. Onneksi emme kauan joutuneet odottaa toista minibussia, vaan se saapui aika pian. Sillä pääsimme Trangiin asti. Minibussimme pysähtyi matkatoimiston eteen, paikassa työskentelevät olivat heti meitä vastassa ja auttamassa. He kertoivat mm. missä olisi meidän budjettiin sopiva majoitusvaihtoehto. Suuntasimme kyseiseen paikkaan mistä saimme erittäin halvalla huoneen. Suunnitelmamme oli, että emme jäisi Trangiin pitkäksi aikaa vaan suuntaisimme heti huomenna Bangkokkiin päin, jos vain saisimme junaliput huomiseksi. Emme siis jääneet odottelemaan, vaan lähdimme heti Trangin juna-asemalle, joka oli aivan kävelyetäisyyden päässä hotellistamme. Saimme onneksi liput seuraavalle päivälle. Oli  vain kaksi toisen luokan lippua jäljellä, juuri sopivasti meille. Juna oli yöjuna, joka lähtisi päivällä ja olisi perillä Bangkokissa aikaisin aamulla. Matka-aika oli noin 16 tuntia.

Saatuamme liput seuraavan päivän junaan Bangkokkiin, lähdimme etsimään ruokapaikkaa. Hirveä nälkä kurni jo vatsassa. Thaimaan parhaita puolia on kyllä hyvä ruoka. Thaimaassa on tullut syötyä matkamme parhaita ruokia, siihen ei käy kieltäminen. Myös tulisin ruoka tuli syötyä Trangissa. Ruoka oli niin tulista, että se kyllä minun osaltani jäi syömättä. Naama punaisena ja hikisenä yritin kyllä syödä kyseisen ruoan.

Trangin juna-asema
Laboratorio

Trangin kellotorni
Hotellimme näkymät

Toinen luokka junassa.  Penkeistä sai tehtyä vuoteen, jossa nukuimme. Verhot sai vedettyä eteen, jotta oli vähän yksityisyyttä:D